Idén egy nappal hosszabb a február, aminek személy szerint nagyon örülök. A hóvirágok már mindenütt nyílnak, a fák lassan rügyezésnek indulnak; nincs is jobb alkalom ilyenkor elkezdeni konyhakertet nevelgetni a napsütéses ablakpárkányon.
A főcím már elárulta, hogy ez a hónap teljesen
kiszámíthatatlan volt – s ahogy a spanyol hagyományt kipróbálva a szilveszterkor
felbontásra kerülő tizenkét szőlőszemes befőtt ízlelgetésénél megállapítottuk:
a február édes-savanykás lesz. És pontosan így történt. A februárban átéltem kisebb
sikerélményeket, ám számos olyan dolog is akadt, amelyek nem váltották be a
hozzá fűzött reményeimet. Az alkotás öröme azonban kárpótolt ezekért a
veszteségekért.
Az új regény káoszba torkolt
cselekményjegyzeteiből már látom a kiutat. Valószínűleg menet közben lesznek benne apróbb
változtatások, és beveszek plusz csavarokat is, az alap viszont már megvan, sőt,
lassan az első nagyobb fejezet végére érek. A szereplők jellemének mélyebb
megismerése közben pár másodlagos momentum sokkal jelentőségteljesebbé nőtte ki
magát, ráadásul olyasmit tettem, amit eddig egyetlen regény tervezésénél sem: menet
közben megváltoztattam a főszereplőt. Ezt bátor húzásnak tartom, hiszen a
főszereplő számomra már azelőtt adott, és megváltoztathatatlan, mielőtt
összeállítanám a részletes cselekményt, hiszen belőle, az ő személyiségéből fog
kibontakozni a történet. Most mégis szükségét éreztem ennek a radikális
lépésnek, és egy mellékszereplőnek szánt karaktert helyeztem az előtérbe, akinek
most már sokkal érdekesebb háttértörténetet kerekítettem, mint amilyen az
eredeti főszereplőnek lett volna.
Emiatt teljesen másra terelődött a történet
fókuszpontja (más főszereplő más konfliktusokat vonz, más narráció szükséges
hozzá), ami nem baj, csak továbbra is szem előtt kell tartanom azokat a mozzanatokat,
amelyek leginkább érdekelnek ebben a regényben. Azokat az alaphelyzeteket,
döntéseket, amelyek ennek a kósza ötletnek az életre hívására ösztönöztek, és amik
miatt egyáltalán bele merte vágni ebbe, félretéve egy másik történetet (amivel
már egészen jól haladtam).
Nagy dilemmát okozott a helyszín
kiválasztása, hogy minden szempontból megfeleljen a történet igényeinek. Az is
megfordult a fejemben, hogy nem konkretizálom, és a sztori általánosságban fog
szólni a második világháborúról, ami akármelyik európai országban játszódhatna,
de a kutatómunka miatt elkerülhetetlenné vált a helyszín pontos meghatározása. Végül
Németország több okból is tökéletes választásnak bizonyult – a konkrét városok
neveit egyelőre nem fedem fel, egy ideig még szeretném fenntartani a
lehetőségét annak, hogy ha a sztori későbbiekben helyváltoztatást igényelne,
akkor lelkiismeretfurdalás nélkül tudjak élni vele. Ugyanezt érzem a jelenlegi
munkacímmel kapcsolatban is, bár címeket még a főszereplőnél is ritkábban
szoktam megváltoztatni.
Mivel telt a február a regényíráson kívül?
Megérkeztek az első visszautasítások a különböző
kiadóktól, ezeket azonban (szerencsére) már rég megtanultam helyén kezelni, és
nem kudarcként felfogni, hanem egy ,,most nem”-nek, egy „próbálkozz tovább”-nak.
A kőszegi regényemet, az Elhallgatott dalaink-at, amely már átesett egy
teljeskörű szerkesztésen is, 11 kiadónak küldtem el, ebből 2-en jelezték, hogy
nem fogadnak kéziratokat, további 2 elutasított, 1 pedig megtisztelt azzal, hogy
félig elolvasta a kéziratot, és megosztotta velem az észrevételeit. Mindegyik email-ből,
amelyik a „postaládámban” landolt, tanultam valamit. Egy olyan regénynek,
amellyel háromszorosan is kockázatot vállaltam (narráció, témaválasztás,
antihős), nehéz, rögös útja van egy olyan kiadóig, amelyik végül felkarolja, de
semmi sem lehetetlen. Hiszem, hogy egyszer megtérül a regénybe fektetett tömérdek
munkám.
Történtek még izgalmasabb dolgok is: néhány
hétre Kőszegre költöztem, minden nap gyönyörködhettem meg csavarogtam szerte a környéken,
és az alvó város hajnal előtti kihalt utcáin egy pillanatra enyém volt az
összes félhomályos, múltba vesző sikátor, valamint a Jurisics tér.
Nem csak Kőszegen fordultam meg, hanem
kétszer Budapesten is: sétáltam a Duna-parton, eljutottam a népszerű Van Gogh The Immersive Experience kiállításra, emellett pedig felfrissítettem az újraélesztési tudnivalókat egy elsősegély
előadáson belül – a kellemes tehát össze lett kötve a hasznossal. Lehetőségem
volt személyesen lebeszélgetni egy tűzoltóval/mentőssel, akinek a megrázó
történetei kiegészítést adtak a regényemhez.
A munka mellett a kikapcsolódásra is bőven
jutott időm, amit leginkább olvasásra fordítottam. Másodszor is sorra
kerítettem a Frankensteint (ezúttal eredeti nyelven), és másodszorra is
ugyanolyan lehengerlő élményt nyújtott, mint először. Egyébként a most íródó
regényem ötletének magja valahol itt gyökerezik – mióta először találkoztam Mary
Shelley könyvével, nem hagyott nyugodni, és anélkül, hogy tudatosult volna
bennem, tovább cipeltem belőle valamit, ami később újabb ötletekkel találkozott
össze, aztán ebből született az, amin jelenleg dolgozom. Az újraolvasás során tehát
a sorok mögé kellett látnom, hogy megtaláljam azt, ami annyira érdekel engem
ebben a kultikus rémtörténetben. Remélem, hogy sikerült rálelnem.
Kiolvastam a Tövismadarak című nagyszabású családregényt, aminek a második felét gyakorlatilag egyetlen nap alatt ledaráltam. Jó pár könyvön megedződtem már, ennek mégis sikerült darabokra törnie a szívem.
Ezen kívül Heathcliff-fel és Cathy-vel is megismerkedtem, őket már kevésbé bírtam, de ennek ellenére az Üvöltő szelek több szempontból is emlékezetes olvasmány volt. A következő hónapban szeretném a Jane Eyre-val folytatni, az az érzésem, azt jobban fogom szeretni, vagy legalábbis könnyebben tudok azonosulni a szereplőivel.
,,Akármiből is teremtettek lelkeink, az övé és az enyém ugyanabból van." /Emily Bronte/ |
Ami a filmeket és sorozatokat illeti: Tarantino
korai alkotásain keresztül a lappföldi filmeken át a yakuzák titkos életét bemutató dokumentumfilmekig
mindenféle terítékre került. És amire büszke vagyok: rászántam magam, hogy esélyt
adjak a magyar filmeknek, a Semmelweis-nek, és az Árni-nak, és
egyáltalán nem bántam meg, hogy beültem rájuk a moziba. Csak így tovább a rendezőknek
és a színészeknek. Még sok ilyen komoly, elgondolkodtató, emlékezetes alkotást
kérünk!
Sorozatok terén eldöntöttem, hogy végignézem
A levegő urai-t, azonban eddig akárhány részt is láttam belőle, továbbra
sem lett a kedvencem. Számomra a közelébe sem ér az Elit alakulatnak, de
Austin Butler és Louis Hofmann alakítására nem lehet panasz. (Itt
említést érdemel, mennyire várom a Dűne 2-őt. Remélem, ezzel nem csak én
vagyok így.) Az amerikai bombázópilóták kalandjai mellett újra elkezdtem a The
English (2022) sorozatot, amit a tavalyi év végén fedeztem fel, és azóta is
mesterműnek tartok. Habár nem egy könnyed darab, jó párszor elő fogom venni, ha
ki akarok szakadni a hétköznapokból.
Ráleltem még egy szuper, kevésbé ismert
filmre, a This Beautiful Fantastic-re (2016), ami elbűvölő, léleksimogató
alkotás, és tökéletes arra az időszakra, ha éppen eleged van a világból, és
szeretnél egy kicsit feltöltődni. Meg a Zöld könyv – Útmutató az élethez (2018),
ami egy szintén csodálatos az Életrevalók-hoz hasonló film. Ki ne
hagyjátok!
Összegzés: ami a legnagyobb örömet okozta
ebben a hónapban a születésnapi ünneplésen kívül az, hogy írtam. Írtam
cukrászdákban, kávéházakban, levegőtlen vonatokon, világvégi buszmegállókban,
hideg lépcsőházakban, egy kályha melletti kényelmes fotelban, gyerekkori
nyaralásokat felidéző kőszegi lakásban, sőt, még a fogorvosi váróban is. És
élveztem, mert ilyenkor megszűnt körülöttem a világ.
Talán Stephen King mondott egyszer valami hasonlót, hogy építsük fel a szereplőinket, és miután kellőképpen megismertük őket, hagyjuk, hogy ők vezessenek minket. Néha igazán váratlan, bámulatos helyekre visznek. Néha ijesztő mélységekbe ereszkedünk velük, de ha szükséges, oda is kövessük őket. Hagyjuk, hogy elmondják a saját történetüket. Mi csak eszközök vagyunk, akik lehetőséget biztosítanak nekik arra, hogy hallassák a hangjukat.
,,Megálmodom a festményeket, majd megfestem az álmokat." /Vincent Van Gogh/ |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése