Filmekből elég vegyes az ízlésem, idén is sok jó alkotással
találkoztam. Ruben Brandt-ot nagyon szerettem volna megnézni, de sajnos
nem jutottam el rá a moziba, ellenben tartottam egy Harry Potter maratont,
ami a könyvekhez is meghozta a kedvem. Amiket nem említek a listában, de mindenképp érdemelnek pár sort: nagyon tetszett a Viszlát
Christopher Robin, hiszen Micimackó örök, és még ennyi idő után is szükségünk
van rá. A Hét nővér sci-fi is említést érdemel, mert amellett, hogy hihetetlenül izgalmas, Noomi Rapace ismét megmutatta, hányféle karaktert képes eljátszani egyszerre. A
hely pedig felettébb érdekes alkotás, a történet szerint egy ismeretlen férfi egész nap a kávézóban ül, számos ember jár hozzá, akiktől különböző csínyeket, bűntetteket kér cserébe, hogy megvalósuljanak a kívánságaik. Vajon mire vagyunk képesek azért, hogy megkapjuk, amit legjobban szeretnénk?
A filmek nincsenek rangsorolva, nem tudnék dönteni közülük. Vannak régebbiek is, melyeket idén pótoltam be, és sajnáltam volna, ha
kimaradnak az életemből.
1.) LOVING VINCENT
Hasonló művészfilmhez eddig még nem volt szerencsém,
belegondolni is elképesztő, mennyi munka állhat mögötte, ha képkockánként festették meg. (Több
mint 65 ezer darab!) A film van Gogh halála
körül forog, tulajdonképpen egy nyomozás története.
A fekete-fehér jelenetek próbálják ellensúlyozni az élénk színeket - főleg a rikító
sárgákat -, a szemet így is megerőlteti, de határozottan érdemes végignézni. Igazi
művészfilm, a látványvilága csodálatos, az embernek mosolyt csal az arcára a
rengeteg híres festmény, amely felbukkan a jelenetekben.
Csak ajánlani
tudom, hasonlót még nem láthattatok.
2.) A LEGNAGYOBB
SHOWMAN
A legjobb filmzene ebben az évben tagadhatatlanul
a Legnagyobb showmant illeti. Durva függőséget okozott. Amúgy is musical-mániákus
vagyok, ezért tökéletes lelki felüdülés nyújtott. A történet nem nagy kunszt,
Hugh Jackman-ről eddig is tudtuk, hogy jól tud énekelni (Nyomorultak), most
azonban annyira egyben volt a zene, a szöveg, a látvány, hogy teljesen levett a
lábamról. Ezt csak nézni, és élvezni kell!
3.) A NÉMA FORRADALOM
Emelett nem szabad
szó nélkül elmenni. Bevallom, nem hittem volna, hogy a Mansfeld film
után jöhet még valami, ami ’56-ról szól, és annyira odavág, hogy a moziban szinte
végigülöm a teljes stáblistát, és utána is nehezen tudok felállni.
Nagyon szeretem
ezt a témát, habár közel sem volt olyan dicsőséges, mint amilyennek
manapság lefestik. Ugyanakkor tagadhatatlanul történt valami. Valami
nagyszabású, óriási horderejű dolog, mely egész Európában visszhangot vert, elhozva
a reményt, hogy eljöhet a változás – talán még az NDK-ban is. Mikor
megkérdezik, miért érdekel annyira ez az esemény, azt felelem: mert a fiatalok
forradalma volt. Katonák helyett egyetemisták, tizenévesek, és középiskolások harcoltak. Hogy mennyire fontossá vált a fiataloknak ez az ügy - nem
csak Magyarországon -, jól szemlélteti A néma forradalom.
Az NDK-ban egy
végzős, érettségi előtt álló osztály szolidaritásból elhatározza, hogy pár perc
néma csenddel állnak ki a magyarokért. A pillanat hevében bele sem gondolnak, mekkora
botrány kerekedhet belőle, és milyen következményekkel kell majd számolniuk.
Nagyon tetszett,
ahogy film az egész huszadik századot megszemélyesíti az osztály szerepében:
régi traumák, a szülők sötét náci múltjai, a kitaszítottak, az államellenségek,
és akkor ott van mi forradalmunk.
Végig az járt a
fejemben, én mit tettem volna, hogyan döntöttem volna a diákok helyében. A film
egyik kulcsmondata ott hangzik el, mikor az igazgató fáradtan felteszi a
kérdést: ugyan, ebből mi haszna a magyaroknak?
Nagyon örülök,
hogy moziban nézhettem - még sokszor elő fogom venni. Csak ajánlani tudom,
végre egy olyan alkotás, amely a diákoknak testközelbe hozhatja ezt a korszakot,
és annak jelentőségét.
4.) A BÁBA
Ez a film vagy tetszik, és érted a mondanivalóját, vagy
utálni fogod és undorítónak tartod. Valahol az is. (Komolyan egy
SS tisztet akar pozitív főhősként rám erőltetni? gondolhatja a néző) Végre nem egy szokásos film, a
csúnya németek kontra hős Szövetségesek felállással. Itt finnek vannak, amikor szinte minden finn németnek minősül, nem is lehet eldönteni,
ki kinek az oldalán harcol.
5.) DER HAUPTMANN
Ez a film az idei
év egyik gyöngyszeme. Háromszor láttam angolul, egyszer németül, és még mindig
rácsodálkozom az eddig számomra ismeretlen Max Hubacher játékára, aki
félelmetesen jól alakítja a háború utolsó heteiben menekülő német katonát. A
történet szerint talál egy tiszti egyenruhát, és századosként elparádézva, a
tisztek előjogait élvezve igyekszik túlélni azt, ami még hátra van. A néző teljesen együtt tud érezni vele, és csak akkor döbbenünk rá, hogy maga is szörnyeteggé vált, mikor már túl késő. Döbbenetes alkotás.
Csakis fekete
fehérben lehetett ennyire élethűen megalkotni a filmet. Simán elhiszem, hogy ez
pont így történt. A vágás nélküli kameramozgások, valamint a hosszú ideig némán
játszó szereplők mind fokozzák a hangulatot. A kedvencem a film legvégén
látható felvétel, mikor már megy a felirat, és a színészek a korhű ruháikban
igazoltatják a járókelőket az utcán. Hát az valami zseniális a rendező részéről!
Nagyon megrázó és emlékezetes alkotás.
6.) AMERIKAI HISTÓRIA X
Edward Notron három zseniális filmjét pótoltam be az idén: a
Harcosok klubját, a Legbelsőbb félelmet, illetve az Amerikai
história X-et, melyet egyszer lát az ember, és soha többé nem felejti el.
Félve néztem meg, nem igazán tudtam, mire számíthatok a rasszizmus kapcsán, de
sokkal többet adott, mint reméltem, és nagyon a földhöz vágott. A legsúlyosabb film, amit ebben az évben láttam, és talán az egyik legmaradandóbb is. Finomkodás nélkül tárja elénk a börtönök könyörtelen világát, a neonácikat, felveti a kérdést, vajon honnan ered a zsigeri
gyűlölet, lehet-e orvosolni, és létezik-e gyógyulás a megtört léleknek. Nem
tudom, lesz-e erőm újra megnézni, de az biztos, hogy Edward Norton ment
a kedvenceim közé.
7.) GOD’S
NOT DEAD!
A helyzet nagyon ismerős, a film pedig nagyon elgondolkodtató. Az alapszituáció szerint egy vallásos elsőéves egyetemista felveszi a filozófia tantárgyat,
de rögtön az első órán szembesül a nehézséggel: a tanár tanult ember
révén kijelenti, hogy a tudomány és a vallás nem összeegyeztethető egymással,
ezért az a kérése, hogy minden diák írja rá egy papírra: Isten nem létezik.
Isten HALOTT. Ezt a srác képtelen megtenni, erre a tanár kipécézi magának, és
mindent megtesz, hogy megnehezítse a dolgát; ezentúl az órái utolsó húsz percét
megkapja, hogy bebizonyítsa, Isten mégis létezik.
Nagyon régen
akartam már egy ilyen filmet - bemutatja, milyen nehéz emberként, főleg fiatalként, ha ki akarsz állni azért, amiben hiszel - de határozottan megéri.
Akinek fontos
szerepet játszik az életében a hit, azoknak kötelező a megtekintése!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése